27 Desembre, 2018

Fites de l’economia mundial que van obrir portades el 2018

Ja queda poc perquè s'acabi el 2018. Un any en què l'economia mundial ha deixat grans titulars, vinculats en gran mesura a l'actualitat política: guerres i acords comercials, criptomonedes, grans bancs centrals… Tots aquests han estat protagonistes, en un moment o un altre, de les notícies que han ocupat la premsa econòmica de tot el món. En una economia cada vegada més connectada, les notícies que es produeixen en un país poden arribar a afectar el dia a dia de ciutadans que viuen a l'altra punta del món. Per això resulta especialment interessant mirar enrere i recordar alguns dels grans titulars econòmics que s'han registrat a escala global durant el 2018.Un any després d'experimentar una pujada meteòrica en la seva cotització, el bitcoin tornava a valors mínims. Aquesta criptomoneda ha acaparat titulars durant pràcticament tot l'any, i no n'hi ha per menys: a principis del 2017, el seu valor no arribava els 1.000 dòlars; l'octubre, cada bitcoin ja valia 5.000 dòlars, i, finalment, el desembre d'aquest any, es pagava a 20.000 dòlars. Tanmateix, el 2018 va arribar la ressaca de la festa del bitcoin. Després de diversos esvaniments al llarg dels mesos —el gener va arribar a perdre el 48% del seu valor des del màxim marcat el mes anterior—, el novembre la seva cotització ja era inferior als 5.000 dòlars. Aquest comportament ha portat alguns analistes a comparar el que ha succeït amb el bitcoin amb altres bombolles, com la de les tulipes als Països Baixos del segle xvii o la de les puntcom de l'any 2000.Aquest any, els Estats Units s'ha situat al centre de conflictes econòmics amb altres grans blocs mundials, com ara la Unió Europea o la Xina. En el cas europeu, la guerra d'aranzels va començar amb la imposició d'aquests gravàmens per part dels Estats Units a les importacions d'acer i alumini procedents de la Unió Europea, Mèxic i el Canadà. Això va provocar una escalada aranzelària entre Europa i els Estats Units, que sembla que ha arribat a una treva. Aquest mateix esquema s'ha repetit amb la Xina, mitjançant l'establiment d'aranzels a exportacions mútues per valor de desenes de milers de milions de dòlars. En aquest cas, però, no s'entreveu cap treva.En aquest nou context de conflicte comercial, els diferents blocs intenten adaptar les seves posicions. Això és precisament el que han fet la Unió Europea i el Japó, que el mes de juliol passat van signar un acord comercial qualificat d'«històric», que marcava distàncies amb la postura proteccionista dels Estats Units.En efecte, l'abast d'aquest tractat és molt ambiciós, ja que suposa la liberalització del 91% de les importacions japoneses procedents de la Unió Europa en un primer moment, per arribar més endavant al 99%. Es calcula un estalvi d'uns mil milions d'euros anuals en drets de duana per als exportadors europeus. Tot i que les dues parts van començar a negociar aquest acord el 2013, la seva signatura ha tingut lloc aquest any i s'estima que entrarà en vigor a principis del 2019, un cop l'hagi aprovat el Parlament Europeu i l'hagin ratificat els dos blocs.Les perspectives de creixement global han començat a moderar-se aquest 2018. Les previsions de creixement de l'FMI, revisades el passat mes d'octubre, són dues dècimes més baixes. També l'OCDE ha constatat que l'economia mundial ha assolit ja el seu període màxim d'expansió i que ara s'ha de preparar per a un «aterratge suau». En concret, aquest organisme indica que el pic del creixement econòmic global es va establir el 2018 amb el 3,7% i que el creixement es reduirà el 2019 i el 2020 fins al 3,5%.La possibilitat d'una sortida abrupta del Regne Unit de la Unió Europea va planejar durant bona part de l'any sobre l'economia. Es tractava d'una situació amb perspectives ombrívoles que va arribar fins i tot a mobilitzar empreses automobilístiques amb seu al Regne Unit per assegurar el subministrament de peces des de la UE davant un possible tancament de fronteres. El desenvolupament de les negociacions entre les dues parts feia témer la possibilitat d'un Brexit sense acord. Un procés desordenat que afectaria països, indústries i milers de ciutadans. En aquest context, no és estrany que el principi d'acord assolit el novembre entre Londres i Brussel·les es consideri una de les notícies econòmiques més importants del 2018. Tot i que encara resulta molt precipitat anticipar què passarà amb el Brexit, aquesta encaixada de mans va ser molt ben rebuda per molts sectors, ja que suposa el manteniment de la unió duanera durant almenys dos anys més. Un temps que hauria de ser suficient perquè administracions, empreses i ciutadans es puguin preparar per a la sortida.A mitjan 2018, el Banc Central Europeu va establir un nou full de ruta per al seu programa de compra de deute, conegut com a Qualitative Easing. En concret, li va posar data de caducitat: el desembre serà l'últim mes d'aplicació d'aquest programa. A més, mantindrà els tipus d'interès al 0% almenys fins a l'estiu del 2019. Aquest anunci simbolitzava el principi de la fi dels estímuls extraordinaris que el BCE va adoptar per ajudar les economies comunitàries el març del 2015, en plena crisi econòmica. Des de llavors, ha injectat més de 2,5 bilions d'euros en l'economia de la zona euro. Mentrestant, la Reserva Federal dels Estats Units, que és l'equivalent al BCE al país nord-americà, continua apostant per la pujada dels tipus d'interès, que el mes de setembre es van arribar a situar en nivells similars als del 2008. Un registre que la Reserva Federal va decidir mantenir en la seva última reunió del mes de novembre, però que segurament augmentarà en pròximes trobades.

CORPORATIU
18 Desembre, 2018

Consells sobre la ciberseguretat a #FinanzasXaFollowers

La banca electrònica, també coneguda com a banca en línia, e-banking o banca virtual, consisteix en la possibilitat de consultar i fer operacions bancàries a través d'Internet. Ofereix molts i grans avantatges: es pot accedir al banc 24 hores al dia, 7 dies a la setmana i suposa un gran estalvi de temps i diners, tant per als clients com per als bancs. A priori, també pot presentar alguns dubtes, com ara la possible sensació d'inseguretat, que podria provocar una certa desconfiança cap a la banca en línia. Per evitar aquestes sensacions, el tercer capítol de “Finances per a followers”, el programa de CaixaBank per impulsar l'educació financera, tracta precisament el tema de la ciberseguretat. Després dels dos primers vídeos de la sèrie, que se centraven en els conceptes de pressupost familiar i inversió, els presentadors Javier Muñiz i Rosa del Blanco compten ara amb la participació de la cantant Marina Jade per donar-nos alguns consells per operar per Internet de manera segura.Amb l'ajuda d'uns aneguets de goma, els presentadors ens expliquen de forma molt gràfica què és el phishing, una tècnica fraudulenta que consisteix a “suplantar la identitat del nostre banc i robar-nos utilitzant les nostres dades”, explica Rosa del Blanco. La paraula és un neologisme que en anglès sona igual que fishing (pescar), ens explica Javier Muñiz, perquè la pràctica més habitual és imitar el web del banc, enviar-nos un correu electrònic en nom seu demanant les nostres dades i, senzillament, esperar que algú piqui. Davant d'això, cal prevenir i aplicar certes normes per protegir-nos. Finances per a followers ens ofereix quatre grans consells: No donis les teves dades a desconeguts. Si no ho fem al carrer, en el món real, tampoc hem d'anar donant les nostres dades en el món virtual. Mantingues actualitzada la teva app bancària. Com més actual sigui la versió de l'aplicació que fas servir al teu telèfon mòbil, més segura serà. I si et connectes al teu banc des de l'ordinador, fes servir sempre un antivirus. Utilitza claus complexes i no habituals. Sempre és millor tenir contrasenyes que combinin majúscules i minúscules, lletres i números, i caràcters especials. Mai no utilitzis claus fàcils d'endevinar, com el teu aniversari, el teu número de DNI o 123456. El teu banc mai no et demanarà les teves dades. Així que, si reps una trucada o un correu electrònic que et sol·liciti les teves dades, no les donis, no contestis i no facis clic en cap enllaç. En efecte, quan ens connectem des del nostre ordinador, sempre serà millor escriure nosaltres mateixos l'adreça del nostre banc en el navegador, sense clicar en enllaços. I també haurem de fixar-nos que l'adreça sigui un URL segur, que comenci per “https”, com per exemple https://www.caixabank.es/index_es.html. Finalment, quan acabem de fer les nostres operacions, cal tancar sempre la sessió. Si seguim aquests consells, operar amb la banca en línia serà igual de segur que anar al banc en persona. “Finances per a followers” tornarà molt aviat amb una nova entrega, i recorda seguir el hashtag #FinanzasXaFollowers i el perfil de CaixaBank a Twitter, @caixabank, per estar informat.

CORPORATIU
13 Desembre, 2018

Vull iniciar un negoci on-line: què necessito?

T'agradaria emprendre? Has pensat en un negoci on-line? Ara tens l'oportunitat. Segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE), el 32% dels espanyols ha comprat alguna vegada a través d'Internet durant els últims mesos. I allà podria haver estat la teva proposta. No importa el sector: els ciutadans tenen, cada vegada més, una vida virtual paral·lela a la real. Des de l'alimentació fins als crèdits, una part important del consum ja es fa des de la pantalla del mòbil. Internet ofereix grans oportunitats de negoci i, només amb una mica d'il·lusió, dedicació, esforç i passió per les noves tecnologies, pots iniciar una aventura empresarial a través de la xarxa.Un negoci és una qüestió seriosa. Per això, desenvolupar un projecte al món digital suposa, igual que per a un negoci físic, establir bé les bases sobre les quals se sustentarà qualsevol decisió que prenguis. El pla d'empresa serà la Bíblia a seguir. Aquí indicaràs quins objectius i estratègies tens i com faràs la teva idea realitat. També serà necessari un pla de màrqueting que orienti les accions de comunicació per arribar al públic objectiu. Què els diràs? A través de quins canals? Això ho decidiràs en aquest document. No és menys important dissenyar un pla de vendes per detallar la part comercial. I un pla financer t'ajudarà a calcular quins fons són necessaris, les despeses previstes i les fonts d'ingressos que et permetran arribar a l'equilibri i començar a obtenir beneficis. També has de tenir molt en compte, abans d'arrencar un projecte a través d'Internet, qüestions relacionades amb l'organització, els recursos humans i els aspectes legals. La nova normativa que regula la protecció de dades dels ciutadans europeus (Reglament general de protecció de dades) és més exigent que mai i requereix més atenció per treballar sense sorpreses —o ensurts— legals.Com no pot ser d’altra manera, l'equipament tecnològic és fonamental a l'hora de muntar el teu negoci a la xarxa. Els emprenedors de botigues virtuals o projectes digitals tenen una infinitat de plataformes i serveis per desenvolupar les seves empreses. Pàgina web. Tenir un web és com llogar un local al món físic. És sinònim de ser-hi. Publicar el web és pujar la persiana. Tot i que, en aquest cas, la venda està oberta 24 hores i els clients procedeixen de qualsevol part del món. En aquest web constarà la informació necessària per presentar la teva empresa. Com més dades hi incloguis, millor. Així donaràs més motius a l'usuari perquè confiï en tu. El web també oferirà el catàleg de productes que es venen. És l'aparador! Per muntar aquest punt de venda on-line caldrà reservar un nom de domini i contractar un allotjament on instal·lar un gestor de continguts i un gestor de la botiga. Alguns noms d'eines molt conegudes són WooCommerce a Wordpress, Prestashop o Magento, encara que n'hi ha moltes més. En aquest punt és molt important posicionar els continguts del teu web perquè els consumidors trobin els teus productes quan facin determinades cerques a la xarxa. La manera més eficient d'aconseguir-ho és fent un bon tractament del SEO (Search Engine Optimization) dels teus continguts, per a la qual cosa has de titular-los i etiquetar-los correctament en el CMS que utilitzis per donar-los més visibilitat en els motors de cerca utilitzant determinades paraules clau. Una eina molt útil per fer-ho és Google Trends, on podràs localitzar els termes de cerca més habituals. També pots reservar part del teu pressupost de màrqueting per invertir en serveis de SEM (Search Engine Marketing), que situen els teus continguts com anuncis en les cerques relacionades amb els productes o serveis que comercialitzes. Confiança. Una de les barreres més freqüents d'entrada dels consumidors en el comerç on-line són els recels sobre la fiabilitat dels proveïdors i la qualitat dels productes. Per vèncer-les és important establir una política clara de devolucions en cas de desacord per part del comprador. Com més contundent i automàtica sigui aquesta política, més confiança es genera. També és important adquirir des de l'inici algun segell de confiança. El més conegut a Espanya és confianzaonline. Igualment, és determinant una bona política de transparència pel que fa a les dades de l'empresa: nom, inscripció en el registre, domicili físic, etc. Passarel·la de pagament. Per rebre ingressos, has de configurar un sistema fàcil d'utilitzar i fiable perquè els clients puguin pagar el total del carretó. En aquest cas, disposes de PayPal i el TPV virtual del teu banc. Hi ha moltes opcions per cobrar als clients des del teu web, com les solucions que ofereix Addon Payments, la solució de pagament de CaixaBank per ajudar els comerços a incrementar les seves vendes per Internet. Atenció al client. El tracte amb el client marcarà la diferència entre adquirir productes i serveis a través del teu web o fer-ho en un altre. Per això, no cal oblidar parar una atenció especial a la relació amb els clients. És interessant contractar un CRM que faciliti la gestió de totes les dades que acumularàs i les comunicacions amb aquests. A més, és imprescindible una estratègia de màrqueting per correu electrònic que vagi acompanyada d'una eina potent per executar-la. En aquest apartat, en el comerç on-line és crític resoldre bé la logística per al lliurament dels productes. Cal combinar rapidesa, fiabilitat, costos reduïts i flexibilitat en el lliurament. El més recomanable és arribar a un acord amb una empresa de missatgeria per negociar el total del volum de negoci que se'ls pugui oferir però sempre pensant en el tipus de comprador que normalment no és a casa ni té massa temps per a les recollides. Xarxes socials. En els últims anys, les xarxes socials han entrat en la vida de la gent i, fins i tot, l'han envaït. No s'entén el desenvolupament d'un projecte digital sense la participació i comunicació a través de Facebook, Twitter o Instagram. Allà és on es tirarà l'ham que portarà els clients cap a l'aparador perquè acabi utilitzant la passarel·la de pagament. És ideal treballar l'estratègia de xarxes socials amb eines que ajuden en la gestió, com Hootsuite, TweetDeck o Metricool. Analítica. En l'entorn digital, és molt important establir uns bons sistemes de control intern que ens permetin mesurar l'impacte de les accions de màrqueting i, especialment, el retorn de les inversions. Google Analytics és en aquest moment l'eina més popular per mesurar els KPI (indicadors clau de rendiment) de qualsevol negoci on-line i que permet controlar tant el rendiment de les inversions com el comportament dels clients. L'emprenedor aventurer que té una idea i es llança al món digital per fer-la evolucionar i guanyar diners amb Internet haurà de conviure amb moltes dificultats. Per això, és recomanable cercar els millors proveïdors i un bon soci com, per exemple, Comercia Global Payments, que disposa d'especialistes experts en e-commerce que ajuden a trobar les millors solucions. Per què no deixar-se ajudar?

INNOVACIÓ