INNOVACIÓ

El Clàssic, un fenomen global que revoluciona les xarxes socials

Temps de Lectura: 5 minutos

El Clàssic, un fenomen global que revoluciona les xarxes socials
Avatar

CaixaBank

22 Febrer, 2019


Cada enfrontament entre el Reial Madrid i el FC Barcelona és seguit per milions d’aficionats de tot el món que generen una onada de converses que xifrem en aquest reportatge

Al món existeixen pocs esdeveniments esportius que generin tant d’interès com un Clàssic. L’enfrontament futbolístic per antonomàsia provoca tal impacte social al seu voltant, que és molt difícil no sumar-se a les converses que precedeixen qualsevol dels grans encontres entre el Reial Madrid i el Futbol Club Barcelona. És normal, perquè molts dels moments que més es gaudeixen, tenen lloc abans o després del mateix partit: és en aquesta xerrada de bar o a l’entrada de la feina quan afloren les converses sobre cada detall d’allò que encara ha de passar o del que ja s’ha viscut.

Fins fa uns quants anys aquest debat tenia lloc a la barra del bar tot prenent unes canyes, o prenent un cafè davant la màquina de l’oficina. Però les xarxes socials han canviat la forma en què gaudim dels esdeveniments esportius com el Clàssic, que se segueixen molt intensament, tant a dins de l’estadi com a fora. Les dades ens ho demostren.

La nova grada és a les xarxes socials

Qui no ha tuitejat la seva opinió sobre aquella falta que no ho era? Qui no ha generat un intens debat en el seu mur de Facebook? Qui s’ha pogut resistir a fer-se una selfie mostrant la seva sort en poder assistir en directe al partit? El futbol i les xarxes socials fan tan bona parella, com en el seu dia ho van fer Butragueño i Hugo Sánchez, o Romário i Stóitxkov. I els clubs ho han entès perfectament; de fet, avui dia, tant el Barcelona com el Reial Madrid dediquen bona part dels seus esforços a la comunicació i a nodrir les seves xarxes socials. Últimes notícies, dades històriques, moments destacats, anècdotes… Ser incondicional d’un club passa també per seguir-lo en tots els perfils digitals. La recompensa és un impacte mundial de l’activitat de l’equip que, durant el dia del Clàssic, es converteix en una autèntica bogeria que trenca xifres rècord.

Posem alguns números sobre la gespa. L’última vegada que el Reial Madrid i el Barcelona es van creuar en un torneig d’anada i tornada va ser a la Supercopa d’Espanya de 2017, concretament el 13 i el 16 d’agost. Durant els dies precedents i posteriors als partits, l’activitat d’ambdós clubs a les xarxes socials —i, per tant, dels seus aficionats—, va créixer enormement. Segons dades oficials del Reial Madrid, els vídeos compartits a través de les seves xarxes socials van assolir un pic de més de 100 milions de reproduccions en un període de 10 dies. En context, la Superbowl d’aquest any —l’esdeveniment esportiu més seguit del món— es va quedar en 98 milions d’espectadors. És cert que parlem d’una única jornada i d’una plataforma com la televisió, completament diferent, però tot i així, la comparació ens ajuda a entendre la rellevància que les xarxes, el futbol, i en aquest cas, el Reial Madrid, han aconseguit a nivell mundial.

El Clàssic, un fenomen global que revoluciona les xarxes socials

L'estadi global

El Clàssic ja ha transcendit les fronteres d’Espanya per convertir-se en un partit d’interès internacional. Així s’explica com, durant l’enfrontament d’anada de l’esmentada Supercopa d’Espanya de 2017, els blancs aconseguissin a les seves xarxes 32 milions de reproduccions dels seus vídeos i 10 milions d’interaccions a tot el món.

És precisament el capítol d’interaccions un dels grans èxits de les xarxes socials, doncs han aconseguit crear corrents d’opinió gegantines i debats que, siguem aficionats o no, possiblement acabarem veient quan ens connectem al nostre perfil. És difícil escapar a una onada de 58 milions d’interaccions amb els diferents canals durant el citat període de 10 dies, entre comentaris, compartits, likes i reaccions al contingut.

A més, es dona la paradoxa que Espanya ja no ocupa el tron de país més fanàtic del Clàssic —almenys en xarxes socials—, una posició que comparteix amb els Estats Units, ja que ambdós països van suposar el 15%  —de mitjana—,  de les reproduccions dels vídeos compartits pel Madrid.

La nombrosa població hispana —que s’acosta als 60 milions de persones— i el creixent interès pel futbol (el que ells anomenen soccer), fa que cada vegada se segueixin més de prop les competicions europees i els grans clubs.

Un altre dels països que també està molt pendent dels Clàssics és Mèxic, amb el 14% de reproduccions, fet que el converteix en el líder dels països totalment hispanoparlants, pel que fa al seguiment d’aquests partits; naturalment, a la llista no poden faltar Colòmbia o el Perú, però també s’hi sumen el Brasil i França o els països àrabs amb més tradició futbolera, com ara el Marroc o Algèria.

Que el futbol ja és un fenomen que traspassa fronteres o cultures, ho demostra l’Índia, un país on l’esport rei és cada cop més seguit i on el Clàssic és un dels esdeveniments més seguits a les xarxes socials. Durant la Supercopa de 2017, el país asiàtic va generar una mitjana del 7% de les reproduccions dels vídeos publicats pel Reial Madrid. Un percentatge enorme que fa uns anys hagués sigut impensable.

#HalaMadrid i #ViscaBarça

Avui en dia és molt fàcil seguir totes les impressions d’un partit des de la comoditat de casa i a través de les xarxes socials. Els mems, tuits, missatges de professionals i protagonistes, i els hashtags, fan que viure un esdeveniment com el Clàssic passi, també, per connectar-se a les xarxes.

Així que, si bé és impossible predir qui guanyarà el següent Clàssic, el que és segur, és que la propera victòria sobre l’etern rival ja no se celebrarà només a Canaletes o a la Cibeles, sinó també en els temes del moment de Twitter i en els perfils de Facebook i Instagram de milions d’aficionats.

Accepto les condicions d'ús.