Trucs per fer servir el teu mòbil de manera saludable

28 Abril, 2020

Trucs per fer servir el teu mòbil de manera saludable


En ple confinament per la pandèmia de coronavirus, els smartphones s’han convertit pràcticament en extensions dels nostres cossos. És ben natural, si tenim en compte com n’arriben a ser, d’útils. Quanta informació ens han facilitat en aquests temps estranys! Quantes converses amb els nostres éssers estimats i reunions virtuals amb els nostres amics ens han permès mantenir!

Els números deixen ben clara la importància que han arribat a agafar aquests aparells a Espanya. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística recollides en el seu informe España en cifras 2019, el 98% de les llars té almenys un telèfon mòbil. Han desplaçat en popularitat els telèfons fixos, que ja només els trobem a tres de cada quatre (75,8%). A més, el principal tipus de connexió de banda ampla es fa a través d’un smartphone.

Els telèfons mòbils s’han convertit en una eina imprescindible per a milions de ciutadans confinats a casa seva. Són la finestra que ens facilita les nostres relacions socials, el nostre oci o fins i tot la nostra feina. Ens permeten estar permanentment connectats amb els nostres companys, familiars i amics. Una situació que aporta grans avantatges, però que es pot convertir també en un inconvenient. Per evitar-ho, hem d’aprendre a gestionar-la.

Com ens afecta l'ús de l'smartphone?

L’ús de smartphones i els seus efectes sobre la nostra salut mental és motiu de controvèrsia. Cada cop hi ha més estudis que apunten certs efectes negatius relacionats amb l’ús de smartphones. Per exemple, s’han trobat correlacions entre l’ús d’aquests dispositius i la depressió, els canvis en la memòria i els sentiments de soledat, aïllament i ansietat. Un altre estudi fet sobre enquestes a espanyols adults estima que al voltant del 15,4% d’aquests es trobava en risc de desenvolupar una addicció al telèfon mòbil i el 5,1% es corresponia amb usuaris que ja en feien un ús problemàtic.

Fins i tot s’ha estudiat la relació entre el phubbing —la pràctica que ens porta a estar pel nostre smartphone i ignorar la persona que tenim al davant—, l’erosió de les relacions socials i certa pèrdua de la nostra necessitat bàsica de pertinença a un grup, clau en la nostra pròpia evolució com a espècie.

Amb tot, alguns experts adverteixen que encara ens trobem en una etapa molt inicial en l’estudi dels efectes que tenen els telèfons mòbils sobre la nostra salut i benestar. També que l’ús que fem del mòbil és tan divers que pot afectar de manera diferent persones diferents o fins i tot la mateixa persona en diferents moments de la seva vida.

En qualsevol cas, els usuaris es mostren cada cop més preocupats per la manera en què aquesta tecnologia pot afectar el seu dia a dia, les seves relacions i el seu propi benestar. Especialment en un moment com l’estat d’alerta per coronavirus, en què és habitual fer-lo servir a totes hores. Les notícies sobre tecnòlegs de Silicon Valley que prohibeixen als seus fills que facin servir smartphones contribueixen, sens dubte, a aquesta preocupació, encara que no tots ells apostin per mesures tan restrictives. De fet, molts opten per establir certes normes i ensenyar als petits a relacionar-se de manera sana amb els dispositius. Una lliçó de la qual els adults també hauríem de prendre nota.

Com relacionar-se amb l'smartphone de manera sana

Vol dir tot això que hauríem de fer vacances del mòbil? Que hauríem de deixar-lo en un calaix i oblidar-nos-en durant una bona temporada, com si es tractés d’una dieta detox?

Tot això no sembla gaire realista, sobretot en un moment com aquest, en què ens hem de quedar a casa. És més, el fet cert és que no hi ha proves que aquesta mena d’estratègies siguin efectives. De fet, deixar de fer servir el mòbil pot fins i tot augmentar els nivells de cortisol, coneguda com l’hormona de l’estrès.

Aquesta és la raó per la qual cada cop més experts recomanen aprendre a relacionar-se de manera sana amb l’smartphone en comptes d’evitar-hi qualsevol contacte. Seria l’equivalent a apostar per millorar els nostres coneixements en nutrició tecnològica i aplicar-los en comptes de sotmetre’ns a dietes digitals estrictes sorgides del no-res.

Entre els consells, destaca l’ús d’aplicacions que ens ajudin a controlar millor el temps que passem davant la pantalla del nostre smartphone, com ara Screen Time d’Apple o Action Dash. Aquesta informació ens permetrà establir després els passos que hem de seguir per fer un ús més saludable del telèfon mòbil.

Prendre consciència sobre com fem servir l’smartphone i quantes vegades el consultem per simple avorriment ens ajudarà a construir-hi una relació molt més racional. Això és especialment important durant el temps en què estarem confinats. En aquest sentit, la iniciativa Levanta la cabeza ha desenvolupat una eina en col·laboració amb la Fundació d’Ajuda contra la Drogoaddicció que permet comprovar en cinc minuts si fem un ús responsable de la tecnologia.

Silenciar o apagar durant certs moments les apps que ens distreuen més és una bona idea per reprendre el control sobre quan consultem el telèfon mòbil. També ho és desactivar notificacions: d’aquesta manera, triarem nosaltres el moment en què llegirem els missatges que rebem. En aquest sentit, Google ha desenvolupat un nou mode per a mòbils Android, anomenat Focus Mode, que permet interrompre certes apps durant un període de temps determinat. Sens dubte, una utilitat especialment positiva en un moment en què molts ciutadans han hagut de recórrer al teletreball.

Els experts també recomanen fer una neteja digital per esborrar-nos de llistes de correu i fins i tot deixar de seguir comptes en xarxes socials que no ens interessin. Mantenir l’smartphone allunyat del nostre lloc de descans i no fer-lo servir abans de dormir també és un hàbit saludable per al nostre son.

Tots aquests són exemples d’hàbits que ens ajudaran a reduir els nostres contactes amb l’smartphone i, cosa encara més important, a tenir el control sobre aquest.