Quins estudis et preparen millor per a l’era digital?

18 Agost, 2020

Quins estudis et preparen millor per a l’era digital?


Amb l’arribada de l’era digital, els perfils més necessaris en el mercat laboral difereixen per complet dels sol·licitats més freqüentment dècades enrere. Segons la Guia del Mercat Laboral 2019 de la consultoria de selecció de personal Hays, elaborada a partir d’una enquesta a 1.300 empreses i una altra a 5.600 treballadors, els professionals formats en vendes, màrqueting i informàtica són actualment els més demandats entre les empreses espanyoles. Són dades que cal tenir en compte en el moment de triar els estudis postobligatoris, una decisió en què també influeix, lògicament, la vocació dels joves, a la qual no han de renunciar d’entrada.

Segons un informe de Manpower, el 44 % de les grans empreses espanyoles reconeix tenir dificultats per atreure professionals de perfil digital. Aquesta escassetat, juntament amb els constants avenços tecnològics, fa que els estudis amb més futur siguin els que proporcionen coneixements digitals i, per tant, preparen millor els futurs professionals per treballar en els temps d’Internet.

Actualment, alguns dels perfils laborals més demandats són:

Programador web

Les pàgines web determinen avui la identitat digital, la relació amb els clients i la competitivitat de les empreses. En funció de la imatge que ofereixin a través d’aquest espai virtual, la seva visibilitat i els seus beneficis poden incrementar-se o, en el pitjor dels casos, fracassar. Davant d’aquesta evidència, el mercat laboral demanda professionals amb estudis en programació web, un tipus de formació creada per aprendre a dissenyar, codificar i mantenir pàgines web oferint així un dels serveis digitals que necessiten i necessitaran pràcticament totes les empreses.

Expert en Social Media

Les xarxes socials s’han convertit en l’espai predilecte de totes les empreses que intenten augmentar les seves vendes, els mitjans de comunicació que aspiren a créixer en visites o les entitats que tenen el propòsit de visibilitzar les causes per les quals treballen o els serveis que ofereixen. La notable repercussió que tenen en els seus resultats comporta que, en l’imaginari col·lectiu, s’hagi instal·lat la premissa: “si no tens presència a les xarxes socials, no existeixes”. Per això, els estudis en Social Media estan dissenyats per aprendre a generar els continguts que més atreuen els internautes i establir la forma més òptima de gestionar els espais publicitaris de les xarxes socials, entre diversos altres aspectes.

Executiu en màrqueting digital i e-commerce

Cada vegada és més freqüent comprar per Internet. Segons l’Observatori Cetelem d’e-Commerce, el 10 % dels consumidors va fer el 2017 diverses compres a la setmana, respecte del 8 % de 2016. Aquesta tendència ha suposat un auge de la figura d’expert en e-commerce, ja que cada vegada és més important saber arribar a aquests consumidors que rarament trepitgen les botigues físiques. Els estudis en màrqueting digital i e-commerce estan dissenyats per aprendre les possibilitats que ofereix Internet a l’hora de desenvolupar marques, tant corporatives com personals, amb l’objectiu final d’augmentar els beneficis d’una companyia. Un expert en màrqueting digital està preparat per elaborar l’estratègia que gestioni la reputació d’una empresa a Internet i per posicionar una marca en els principals cercadors.

Enginyer informàtic

En l’última dècada, les aplicacions mòbils han estat una part molt important del comportament digital dels usuaris que les utilitzen, per exemple, per fer una transferència bancària, fer compres o trobar pis. Una realitat que és possible gràcies als estudis en Enginyeria Informàtica, que ensenyen a desenvolupar aplicacions per a un món que, segons indica l’Informe Cisco VNI sobre Tràfic Global de Dades Mòbils 2015-2020, disposarà de 5.500 milions de dispositius mòbils. És a dir, el 70 % de la població mundial tindrà un mòbil amb el qual utilitzarà diferents aplicacions.

Enginyer en Electrònica Industrial i Automàtica

Robots mainadera i robots d’assistència per a ancians comencen a formar part del dia a dia a la Xina i el Japó, i demostren que la intel·ligència artificial (IA) ha irromput en el funcionament quotidià de la societat per quedar-s’hi. Els estudis en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica ensenyen a contribuir al seu desenvolupament, de manera que, en el futur, la quotidianitat de les persones serà notablement més confortable que ara.

Dècades enrere, la majoria d’aquests perfils professionals no existien; la formació ha hagut de seguir el ritme frenètic de les innovacions tecnològiques. Ara, els qui aconsegueixin avançar-se al futur seran molt més competitius en un mercat laboral cada vegada més global, que exigeix millor preparació i més versatilitat.