10 Setembre, 2019

“El nostre propòsit és substituir la màxima quantitat de plàstic en el menor temps possible.”

Arancha Yáñez, fundadora i CEO de Feltwood, empresa guanyadora dels Premis EmprenedorXXI en la categoria Impact Tech“Fa 70 anys, amb prou feines s’utilitzava el plàstic; per a la majoria de les aplicacions, hi ha alternatives.”Feltwood és una empresa nascuda per oferir alternatives a l’ús massiu de plàstics. La companyia ha desenvolupat diverses tecnologies per substituir-los per materials industrials ecològics. Ho fan a partir de fibres 100% vegetals i biodegradables, procedents de productes agrícoles. La seva proposta va dirigida als fabricants que ja estan presents en el mercat, als quals proposen innovar amb apostes respectuoses amb el medi ambient. L’empresa ha estat guardonada fa poc amb un dels Premis EmprenedorXXI de CaixaBank en la categoria Impact Tech.El premi ens ha aportat, entre altres coses, molta visibilitat als mitjans de comunicació. S’han posat en contacte amb nosaltres nombroses empreses interessades en la nostra tecnologia. A més, ens ha proporcionat l’empenta financera necessària per sortir abans al mercat.El plàstic és un material que triga centenars d’anys a degradar-se. Mata 100.000 mamífers marins a l’any i incomptables peixos. Els petits trossos de plàstic, els anomenats microplàstics, contaminen el peix que mengem i l’aigua que bevem. Segons alguns estudis, el 90% de l’aigua embotellada i el 70% dels productes marins contenen aquests plàstics diminuts. Un grup de científics fins i tot els va arribar a trobar als intestins de les persones.Perquè hi ha poques alternatives al plàstic que siguin biodegradables i no contaminants. Moltes, a més, són poc duradores i més cares. Feien falta altres opcions de gran resistència i econòmicament competitives.És complicat fer recerca i desenvolupament sense pertànyer a un centre de recerca o a una empresa. Al principi, quan el desenvolupament està en els inicis, no disposes de cap mena de suport. Un desenvolupament industrial requereix molts mitjans: motlles, anàlisis, prototips, etc. És molt car. Això és una cosa que, des de Feltwood, volem impulsar, perquè Espanya és, des de sempre, un país de grans inventors, molts dels quals també van fer el desenvolupament pel seu compte. És possible que estiguem perdent grans idees per com és de complex que un particular les porti a terme.Creem els nostres materials a partir d’una àmplia gamma de vegetals. Això és molt important, perquè la producció no depèn de temporades o tendències. Tenim diversos tipus de materials segons la seva aplicació. Tots consten de fibres 100% vegetals, biodegradables i reciclables. Tenen molt bones característiques tècniques; per exemple, un dels materials Feltwood és similar a la fusta, però és diverses vegades més dur que qualsevol fusta. Un altre és un aïllant tèrmic amb millor coeficient d’aïllament que els productes que es comercialitzen avui dia.El principal benefici és que són biodegradables i fins i tot compostables. Això significa que, si acaben al mar, seran menjar per als peixos, i si acaben a la terra, adob. Pel que fa a contaminació, equivalen a un enciam. Un altre avantatge és que no és necessari talar arbres ni disposar de cultius específics per obtenir la nostra matèria primera. Així evitem la desforestació.En una primera fase, es transformen els residus agrícoles en la matèria primera Feltwood. En la segona fase es modela la matèria primera Feltwood per fabricar el producte final (un tauló, una safata…).El nostre propòsit és substituir la màxima quantitat de plàstic en el menor temps possible. Si ens centréssim en la fabricació, tindríem un creixement molt més lent; si ensenyem a altres la forma de fer-ho, la producció serà molt més gran. Una producció més elevada amb materials Feltwood suposarà una menor producció amb materials contaminants, com el plàstic, i una menor petjada de carboni.Tant la normativa com la pressió dels consumidors fan que aquestes empreses busquin alternatives ecològiques amb les quals fabricar els seus productes. Això ha despertat molt interès en els nostres materials, i ha fet que moltes empreses s’interessin per la nostra solució. Som una alternativa a molts tipus de plàstic i a moltes de les seves aplicacions. Desafortunadament, no podem substituir tot el plàstic, però continuarem investigant.Fa 70 anys, amb prou feines s’utilitzava el plàstic; per a la majoria de les aplicacions hi ha alternatives. Per descomptat hi ha usos, com en medicina, en què el plàstic és, de moment, imprescindible.Encara no s’ha posat en contacte amb nosaltres cap empresa de joguines. És evident que la normativa influeix molt en l’interès que tenen les empreses a utilitzar materials ecològics. En altres sectors, com el dels productes rebutjables, els embalatges i els materials de construcció, en què sí que hi ha normatives que fomenten els materials biodegradables, l’interès és molt més gran.Començar amb la producció industrial amb els nostres materials en diversos sectors i en l’àmbit internacional, i continuar el desenvolupament de nous materials per a altres aplicacions. Des del primer moment, creiem que l’expansió de la tecnologia ha de ser internacional. Diverses companyies europees i llatinoamericanes ja s’han interessat per la nostra tecnologia.

CORPORATIU
04 Setembre, 2019

“Ens basem en tecnologia biomèdica per adaptar-la a la producció de carn.”

Mercedes Vila, fundadora de Biotech Foods, empresa guanyadora dels Premis EmprenedorXXI al País Basc.“Amb aquest nou sistema de producció que nosaltres proposem, els animals canviaran de funció.  Aportaran les seves cèl·lules sanes per a la proliferació de teixits musculars i el seu sacrifici deixarà de ser necessari.” Els humans consumim una mitjana de 76 grams de proteïna animal al dia. Aquest consum és més alt als països desenvolupats, on se n'arriba a consumir gairebé el doble, 102 grams al dia. I encara que la demanda de les economies emergents és més baixa, el consum de carn a escala mundial augmenta. Avui dia, es produeixen 202.000 milions de tones de carn a l'any, que serveixen per satisfer una demanda que aviat serà impossible de proveir amb els mètodes actuals de producció. Biotech Foods ofereix una solució a aquest problema: el cultiu de carn. Aquesta empresa basca aplica la tecnologia biomèdica de regeneració de teixits al món de la producció de carn per al consum, cosa que podria suposar una veritable revolució per a la salut de les persones, el medi ambient i el benestar animal. Per què vau decidir presentar el vostre projecte als Premis EmprenedorXXI i què ha suposat per a la vostra empresa el fet de ser la guanyadora? Ser reconeguts en els Premis EmprenedorXXI ha avalat la feina que hem desenvolupat fins al moment. Per a nosaltres, representa un segell de qualitat i excel·lència a través d'una entitat de referència. Biotech Foods està marcant el camí d'un futur sostenible en el sector carni, que patirà un gran punt d'inflexió a mitjà termini. La proposta tecnològica de Biotech Foods canviarà el sector radicalment, ja que proposa un nou concepte d'aliment, una nova categoria. Quines són les causes de l'augment de la demanda de carn al món? I les conseqüències? Aquests últims quaranta anys, la producció global de carn ha crescut d'una forma molt important gràcies al desenvolupament econòmic dels països. Durant aquest període, la producció de carn de pollastre s'ha multiplicat per set, la de vedella per dos i la de porcí per tres. L'Organització Mundial per a l'Alimentació (FAO) estima que la demanda de proteïna animal continuarà creixent durant els pròxims quaranta anys. Els desafiaments per poder satisfer aquest creixement seran més grans perquè, a més a més, s'espera un fort augment de la població. Es creu que l'any 2100 hi haurà al món 11.200 milions de persones. El creixement esmentat ha posat al límit al sistema productiu i ha generat efectes negatius en el medi ambient, en la salut de les persones i en el benestar animal. Fa més d'una dècada que la FAO alerta sobre la necessitat d'aplicar mesures urgents per fer front als greus problemes mediambientals provocats pel sector ramader. Aquest sector genera més gasos amb efecte d'hivernacle que el sector del transport, avions i vaixells inclosos: el 15%, mesurats en el seu equivalent en diòxid de carboni (CO2). I també és una de les causes principals de la degradació del sòl per contaminació de purins, de contaminació dels recursos hídrics i de desforestació, ja que per produir 1 kg de carn se solen necessitar 6 kg de pinso. Quina solució proposa Biotech Foods per superar aquest problema? La innovació principal de Biotech Foods com a empresa és la seva proposta de model alternatiu per a la producció de carn per al consum humà. Això ajudarà que la ramaderia intensiva pugui satisfer l'alta demanda de proteïna animal. L'estratègia de Biotech Foods es basa en l'aplicació d'una tecnologia amb finalitats biomèdiques, com és la regeneració de teixits, per adaptar-la al món de la producció de carn. Amb aquest tipus de producció, es podria reduir el nombre de granges i, en conseqüència, els gasos que emeten i que contribueixen a l'efecte d'hivernacle? La producció de la nostra carn requereix menys inversions en temps, diners i recursos naturals que els que es destinen a fer créixer i mantenir els animals en granges d'explotació. Els bioreactors on es produiran aquests teixits, similars als que es fan servir en la producció d'altres aliments, com per exemple els iogurts, no necessiten cap espai específic, cosa que sí que passa amb els animals, per la qual cosa es podrien substituir les grans explotacions animals per instal·lacions industrials. Això suposaria alliberar terreny i millorar la política mediambiental de les zones d'explotació. A més, ofereix facilitat d'instal·lació a qualsevol regió geogràfica. Què és la carn cultivada i quin és el seu procés de creació? Per poder entendre la tecnologia i el producte que desenvolupa Biotech Foods, és molt important tenir en compte la definició tradicional de carn i com es genera. Dins un cos animal, les cèl·lules constitueixen teixits, els teixits constitueixen òrgans i els òrgans constitueixen sistemes d'òrgans. Un d'aquests òrgans són els músculs, i aquests músculs de diferents animals són els que componen la majoria de la carn que mengem: porc, vaca, aus, peixos, etc. La paraula carn es refereix a tots aquells teixits animals declarats aptes per al consum humà. La base del projecte d'R+D parteix del model tecnològic de construcció de teixits a partir de cèl·lules animals, que desenvolupa per a la seva evolució entorns biològics controlats, sense cap intervenció ni modificació genètica. Amb l'ambient apropiat, les cèl·lules extretes d'un animal viu poden viure, multiplicar-se i formar teixits en una placa de cultiu o un bioreactor, cosa que anomenem cultiu in vitro. Quins avantatges té la carn cultivada respecte de la carn produïda en granges? La carn produïda d'aquesta manera té un origen natural i la seva producció no és més que la creació d'aquests teixits musculars fora de l'animal, amb la qual cosa es redueix l'ús de recursos i temps de la ramaderia tradicional. S'estima que la producció de carn cultivada consumirà un 99% menys de terra i un 75% menys d'aigua, i que reduirà en un 90% les emissions contaminants de la indústria ramadera. Per tant, la carn cultivada permetrà atendre l'alta demanda de proteïnes d'origen animal i reduir l'impacte ambiental actual del procés de producció de la carn. La diferència amb la producció de carn actual consistirà no en el seu origen de valor biològic o el seu processament posterior, sinó en la forma en què s'ha desenvolupat aquest producte alimentari i en els efectes que genera o evita. Quins avantatges econòmics i d'estalvi de temps suposa aquest procés per als processadors de carn? La carn produïda per Biotech Foods és un producte nou ─una primera matèria nova─ processable a les cadenes de producció actuals sense necessitat d'inversió addicional. Substitueix el procés d'especejament i trituració de la carn en canal per un producte ja a punt per processar-lo. A més, ofereix la possibilitat de crear productes nous per oferir-los al consumidor que exigeix seguretat i ètica i, alhora, té cura de la salut de les persones, el benestar animal i la sostenibilitat mediambiental. Des del punt de vista de varietat de productes, la tècnica ofereix la capacitat de produir carn cultivada de diferents orígens animals; inicialment porcí i aviari, però extensible en un futur a boví, oví i peix, cosa que genera una gran diversitat d'oferta per als consumidors finals. La carn cultivada és millor per a la salut dels consumidors que la carn que comprem habitualment? Millorar la qualitat de vida de les persones i allargar la vida del nostre planeta han estat les raons que han motivat aquest projecte. Amb l'ajuda de la nostra carn cultivada, el consumidor tindrà al seu abast un producte saludable, ric en proteïnes, 100% natural, amb un 0% de contingut en greix, sense aportació de colesterol i nutritiu. D'altra banda, aquest producte no està associat a riscos de salut pública, com les pandèmies que afecten els animals (grip aviària, febre porcina...) i la resistència als antibiòtics (un dels grans reptes identificats per l'OMS), que també estan associats al sector ramader. El 80% dels antibiòtics consumits al món s'usen en la ramaderia intensiva, tant per a la prevenció de malalties com per fomentar el creixement. La carn cultivada de Biotech Foods no conté cap modificació genètica. És aquest tipus de carn una alternativa per als consumidors vegans i animalistes? Els consumidors mostren una sensibilitat especial pels problemes de benestar animal. Segons l'informe “The Green Revolution”, elaborat per la consultora Lantern el 2017, a Espanya gairebé el 60% dels vegetarians ho són per motius ètics o animalistes, el 17% per motius de salut i el 21% pel seu compromís amb la sostenibilitat. Amb aquest nou sistema de producció que nosaltres proposem, els animals canviaran de funció. Aportaran les seves cèl·lules sanes per a la proliferació de teixits musculars i el seu sacrifici deixarà de ser necessari. D'aquesta manera, es crearà un ambient molt més favorable per al desenvolupament d'aquests éssers vius i es produirà una reducció considerable del seu patiment. Aquests dos factors tindran un efecte positiu en el desenvolupament de les societats futures. Com se us va ocórrer la idea de traslladar les opcions de la medicina regenerativa al camp de la indústria càrnia? Per afrontar el problema de sobreexplotació ramadera i poder continuar produint proteïna animal, només es pot recórrer a tècniques de cultiu de teixits àmpliament conegudes en biomedicina. No hi ha cap altra manera de produir carn. El desafiament és escalar aquestes tècniques de producció i poder-ho fer amb uns costos de producció competitius. A Biotech Foods vam identificar que teníem els ingredients necessaris i el coneixement per poder fer front a aquest desafiament i assolir aquest objectiu de gran impacte social, així que ens hi vam llançar. Amb quines dificultats us heu trobat per emprendre un projecte de base científica com el vostre? La dificultat principal ha estat que, a Europa, i sobretot a Espanya, no es destinen els mateixos recursos econòmics per finançar aquest tipus de projectes que en altres regions, com Àsia o els Estats Units. També és veritat que, per activitats, tot el que té a veure amb tecnologies de la informació gaudeix de més ventall de possibilitats. De tota manera, crec que aquests factors no són determinants i, al final, un projecte que demostri solidesa, amb base tecnològica diferenciadora i alt potencial troba el finançament necessari. A quin públic s'adreça el vostre producte: a la indústria càrnia o directament al consumidor? Biotech Foods comercialitzarà el seu producte subministrant primera matèria als processadors de carn. En general, es tracta de grans empreses nacionals i internacionals que ofereixen diferents tipus de productes que tenen com a base la carn processada, com ara hamburgueses, salsitxes, nuggets, etc. Aquests es desenvoluparan conjuntament partint dels requisits definits pels clients pel que fa a característiques nutricionals i de gust. Seran els processadors de carn, a través del seu canal de comercialització, que faran arribar els productes al consumidor final. En aquests moments ja es poden trobar els productes de Biotech Foods a les botigues? No, encara no. L'entrada dels primers productes basats en la carn cultivada de Biotech Foods es preveu per a l'any 2021, un cop hagi acabat l'escalament de producció i el seu registre com a Novell Food a l'autoritat europea competent. Quins són els vostres projectes de futur? El nostre objectiu és introduir un canvi disruptiu, d'abast global, en el sector de l'alimentació. Per fer-ho, volem posar a disposició del consumidor aquests nous productes de proteïna animal dins el termini més curt possible. Volem proporcionar als consumidors una opció alimentària que sigui sostenible en tots els aspectes, tant el mediambiental com el referent a benestar animal.

CORPORATIU
28 Agost, 2019

“Proporcionem a les plantes els nutrients bloquejats per excés químic”

Luis Lombana, CEO de Ficosterra, empresa guanyadora dels Premis EmprenedorXXI a Castella i Lleó.“Les algues s'han utilitzat històricament com a fertilitzant en l'agricultura en zones properes a les costes”El mar i la terra s'uneixen per tornar la vida a les parcel·les que han perdut els seus nutrients a causa de la saturació que genera el sobreús de fertilitzants químics al subsol. Ficosterra (ficos significa alga en llatí) aposta per una agricultura de futur que té la seva base en el passat: la utilització de les algues i els microorganismes marins com a adobs i biofertilitzants, 100% vegetals i ecològics. Luis Lombana és el CEO d'aquesta empresa, que basa la seva filosofia en el que es coneix com a economia circular per donar una nova vida a un subproducte o residu. L'empresa ha estat guardonada recentment per CaixaBank amb els Premis EmprenedorXXI en reconeixement a la seva tasca en el sector agrícola. Quines portes us ha obert ser un dels guanyadors dels Premis EmprenedorXXI? Potser és una mica prematur contestar aquesta pregunta, però confiem que ens farà créixer en notorietat i posicionament en el sector empresarial. Vam decidir presentar-nos-hi precisament per això, per donar a conèixer un projecte innovador com ho és Ficosterra de la mà d'una entitat tan prestigiosa com CaixaBank. Volem agrair formalment la decisió del jurat del premi. Com va sorgir la idea de crear un fertilitzant fabricat a partir d'algues i altres nutrients marins? Les algues s'han utilitzat històricament com a fertilitzant en l'agricultura en zones properes a les costes. Ficosterra neix com a empresa derivada d'Hispanagar, fet que li ha permès beneficiar-se de la seva llarga trajectòria com a empresa líder en la producció d'hidrocol·loides. Els seus estudis i nombroses investigacions sobre les propietats de les algues ens han servit com a punt d'arrencada per posar en marxa el nostre projecte empresarial. A més, l'accés a subproductes de la producció d'agar-agar (gelatines derivades de les algues) i el desenvolupament d'una tecnologia que potencia els seus efectes, basada en l'ús de microorganismes (Biological Croop Booster), ens ha permès desenvolupar una línia de productes absolutament innovadors en l'agricultura, els resultats dels quals, ja fora de laboratori, estem començant a veure. Quines són les qualitats essencials de les algues que feu servir i de quins nutrients disposen per dotar la terra de vida? Els extractes de les algues que utilitzem (Gelidium i Macrocystis) permeten crear entrades amb densitats molt altes de microorganismes regeneradors. Mitjançant una relació de coexistència, els microorganismes tanquen el cicle de la matèria orgànica, ja que la digereixen i alliberen els nutrients necessaris per a la recuperació de la fertilitat dels sòls. Aquests processos metabòlics milloren la sanitat dels cultius i donen unes collites més sanes i abundants. Què és i en què consisteix la tecnologia BCB (Biological Crop Booster)? L'ús continuat de fertilitzants minerals i productes químics ha provocat un deteriorament significatiu de la vida al sòl agrícola. El que permet la tecnologia Biological Crop Booster és tornar al sòl l'estat natural de vida microbiana, i ho fa augmentant la població de microorganismes beneficiosos per al sòl. D'aquesta manera, les arrels de les plantes absorbeixen millor els nutrients i permeten un creixement d'una planta més forta i sana. En quin percentatge els vostres fertilitzants milloren la productivitat del sòl? Com actuen? Hem fet molts assajos amb diferents cultius: hortícoles, cereals, lleguminoses, cítrics, maduixes, baies, etc. i tenim importants casos d'èxit en tots. El que hem pogut contrastar fins ara és que hi ha hagut un increment de productivitat notable, entre un 8% i un 15%, segons el tipus de cultiu, però aconseguit d'una forma absolutament sostenible i respectuosa amb el medi ambient. Quina és la importància de la restauració de la biologia del sòl per millorar la qualitat dels cultius? Ens trobem davant un esgotament dels sòls; la nostra tecnologia BCB seria la baula necessària per proporcionar a les arrels de les plantes els nutrients bloquejats per un excés de fertilització química. Què són les fitohormones? Les fitohormones, o hormones vegetals, són unes substàncies produïdes internament per una planta. Regulen el seu creixement i s'utilitzen com a bioestimulants. Actualment estem investigant en laboratori l'extracció de fitohormones a partir d'un altre tipus d'alga. Es tracta d'una nova línia de producte que, fins ara, està donant molt bons resultats i amb la qual tenim unes expectatives d'èxit molt altes. El vostre producte és més eficaç que els fertilitzants químics? Tots els nostres productes són compatibles amb altres fertilitzants, tant d'origen orgànic com químic. La seva funció és la de potenciar l'efecte que ja tinguin. El problema es troba en l'ús continuat i desmesurat de fertilitzants químics, que han portat a contaminar aqüífers i a minvar significativament la microbiologia del sòl. Per què és tan important per a la vostra empresa l'economia circular? Podem dir, sense por a equivocar-nos, que l'economia circular és el futur de la nostra economia: donar nova vida i un nou ús a un subproducte o residu és una cosa que, fins ara, era impensable. Afortunadament, aquesta pràctica comença a expandir-se cada vegada més en la nostra cultura i Ficosterra neix amb la voluntat de donar una nova vida i usabilitat a un subproducte d'Hispanagar. Fa poc heu rebut a Pequín el premi QIA, Quality Innovation Award, en la categoria de microempreses i start-ups. Aquest factor suposa un pas més per a la internacionalització de l'empresa? Sense cap mena de dubte! Els Quality Innovation Awards són uns premis que van sorgir el 2007 en l'àmbit governamental finlandès (de fet, els ratifica el president de la República de Finlàndia). El seu objectiu és reconèixer projectes innovadors. Des de llavors, han estat nombrosos els països que s'han sumat a aquesta iniciativa i, quan vam saber que existien, vam decidir presentar-nos-hi en la nostra categoria (start-ups). Sabíem que competíem contra països molt potents, com la Xina o Israel, però confiàvem plenament en el nostre projecte i en les possibilitats que, de cara al futur, pot portar el seu desenvolupament. Per a nosaltres és un veritable orgull que el president d'un país com Finlàndia, on l'economia circular és gairebé una qüestió d'estat, hagi ratificat aquest premi, que ens arriba en un moment clau per convertir-lo en una palanca de creixement del nostre projecte. Quines són les vostres expectatives de creixement a llarg termini? Ara mateix, estem implantant una xarxa de distribuïdors a Espanya per poder accedir a agricultors de tots els punts de la geografia del país, alhora que explorem el mercat marroquí i el centreeuropeu. La nostra idea és tenir una xarxa de comercialització operativa el 2020 i ser un referent en la fabricació de bioestimulants realitzats a partir de recursos marins. Quin balanç feu de la vostra primera etapa empresarial? Estem realment satisfets amb els resultats obtinguts en aquesta primera etapa. Però no s'ha de ser conformista. La nostra voluntat de creixement és gran, i per això hem de continuar treballant molt, moltíssim, diria jo. Però sabem que anem en la bona direcció.

CORPORATIU
26 Agost, 2019

Big data: la intel·ligència de les dades

Més de 7.400 milions d'habitants compartim el planeta Terra, i més de la meitat (4.388 milions) ens connectem a Internet. Per exemple tu, que estàs llegint aquest article. D'aquests, més de la meitat (3.986 milions) s'hi connecta a través de smartphones. Són les últimes dades de l'informe Global Digital 2019 Report que han presentat We Are Social i Hootsuite, on també es mostra l'evolució creixent i constant, la qual en aquest últim any ha representat un creixement del 9,1%. I seguim amb més xifres increïbles. Segons l'estudi elaborat per Digital Information World, en cada minut de 2018 es van enviar 18 milions de missatges a través de WhatsApp, es van publicar 481.000 tuits i es van fer 3,7 milions de cerques a Google. A més, en 60 segons es van veure 4,3 milions de vídeos a YouTube i els usuaris de Netflix van visualitzar 266.000 hores de continguts. Et sonen aquests serveis? N’has utilitzat algun durant els últims dies? Potser... tots? És il·lustratiu recordar l'exemple que la ràdio va tardar ni més ni menys que 38 anys a assolir 50 milions d'usuaris a tot el món. La televisió, en canvi, només va tardar 13 anys. Internet, amb prou feines 4. L'iPod, 3, i Facebook, 2 anys. Facebook té avui no 50, sinó 2.271 milions d'usuaris a tot el món, més que els habitants del país més poblat, la Xina. I tots ells cedeixen les seves dades. I és que estem vivint una època marcada per la revolució de les dades massives, que nosaltres cedim, de forma més o menys voluntària, a canvi de la suposada gratuïtat dels serveis. Però totes aquestes dades i metadades que pugem a la xarxa no servirien de gaire si no s'emmagatzemessin, classifiquessin i analitzessin. I és la disciplina que s'encarrega d'aquest procés la que rep el nom d' intel·ligència de dades o big data. A partir d'aquestes dades (o macrodades) podem generar coneixement, productes i serveis. Aquestes dades permeten, per exemple, predir el temps, analitzar paràmetres de salut, millorar l'eficiència energètica o vendre més i millor. I és que la intel·ligència de dades es troba en tots els serveis esmentats abans. Per exemple, si t'equivoques en escriure una paraula a Google, aquest la corregeix; Amazon, Netflix o Spotify ens mostren productes que ens poden interessar i Facebook ens suggereix amistats amb gent que és probable que coneguem. En tots aquests casos, s'està utilitzant el big data.Les quatre «ves baixes» Quines són les característiques principals del big data? Es podrien resumir en les quatre «ves baixes»: volum, velocitat, varietat i veracitat. És a dir, gestió d'un gran volum de dades, a la major velocitat possible, emmagatzemades al costat d'una extensa varietat d'informació, que ha d'estar constantment verificada. Volum: «les dades mai no dormen», se sol dir. I és veritat: el creixement de les dades és constant, es dobla cada 40 mesos. Això significa que es generen més dades en un sol dia dels que han existit en els últims 20 anys. Velocitat: la informació es processa tan ràpid que podem conèixer dades del present immediat i consultar què és el que està passant al món ara mateix. Això permet fer anàlisis molt detallades –i força complexes– que freqüentment s'integren en altres processos de treball i sistemes. Varietat: hi ha dades de molts formats i tipologies, segons la seva procedència. Es podrien classificar en: dades públiques (les que posseeixen les administracions públiques, per exemple, sobre transport, ús d'energia, sanitat, etc.); dades privades (derivades de transaccions comercials, de la navegació web, de la telefonia mòbil, etc.); dades comunitàries (produïdes principalment a les xarxes socials i generades per l'usuari); i finalment, dades quantified self (proporcionades per les mateixes persones que mesuren i quantifiquen els seus comportaments i accions: per exemple, les pulsacions durant la realització d'exercici físic que registren els wearables). Veracitat: les dades obtingudes han de ser fiables, íntegres i autèntiques, per la qual cosa serà necessari confirmar la seva veracitat. Això dependrà de les fonts i els recursos que hàgim usat per obtenir-les. Afinar la «intel·ligència» d'aquest gran volum de dades, encara que siguin veloces, variades i, amb sort, veraces, segueix sent el gran repte pendent.

INNOVACIÓ
23 Agost, 2019

“El nostre objectiu és crear productes honestos amb els clients i amb el medi ambient”

Carlos Camarero, cofundador de BRAVO Food Design, empresa guanyadora del Premi EmprenedorXXI a La Rioja“La carn és una font de proteïna de gran qualitat, altament digerible, que conté els vuit aminoàcids essencials”BRAVO Food Design ha creat Cherky, una marca de barretes energètiques i snacks elaborats a partir de productes carnis totalment innovadors. L'empresa, fortament compromesa amb la sostenibilitat i les bones pràctiques de benestar animal, rescata la carn com a aliment “paleo” (aquells que ja estaven disponibles en el paleolític) i com a producte essencial per al nostre organisme. La seva proposta es presenta com una alternativa més sana que la barreta energètica tradicional. L'empresa ha estat guardonada amb el Premi EmprenedorXXI a La Rioja, un guardó que pretén donar suport i visibilitat a projectes innovadors. Carlos Camarero és cofundador de la companyia. Què significa per a BRAVO Food Design ser un dels guanyadors del Premi EmprenedorXXI? Per a nosaltres és un reconeixement a l'esforç que suposa per a una empresa tan jove invertir en innovació. També confirma, d'alguna forma, que estem fent les coses bé i que el nostre projecte té potencial. A més, el Premi EmprenedorXXI és un gran aparador, i ser-ne un dels guanyadors ens proporciona visibilitat en un moment en què volem donar a conèixer Cherky i els productes que hem creat. Quin és el concepte que hi ha darrere de BRAVO Food Design? El nostre objectiu principal és crear productes que siguin honestos amb els nostres clients i amb el medi ambient. És evident que existeix un problema en l'alimentació actual; nosaltres entenem que la indústria alimentària i els productes ultraprocessats hi tenen una responsabilitat molt important. Per això ens hem centrat a desenvolupar un catàleg de productes carnis sense additius artificials, conservants ni sucres afegits. Els nostres productes estan fabricats amb vedella criada en llibertat i porc ibèric d'enceball. A més, els snacks Cherky estan dissenyats per ser consumits en qualsevol moment i lloc. Per què vau triar la carn com a primera matèria per als vostres productes? Ens encanta la carn i som una empresa càrnia, per la qual cosa innovar en aquest sector era el més fàcil per a nosaltres. El sector carni és un sector molt gran i molt madur, i entenem que hi ha una bona oportunitat per a productes diferents que aportin valor afegit. A més, des del punt de vista nutricional, és difícil trobar ingredients més densos que la carn. A Cherky ens esforcem per aconseguir carn de qualitat provinent d'animals criats de forma responsable; per això gran part dels nostres proveïdors tenen el segell BIO. Quins són els avantatges del seu consum per al nostre organisme? La carn és una font de proteïna de gran qualitat, altament digerible, que conté els vuit aminoàcids essencials (no generats per l'ésser humà) que el cos ha d'aconseguir a través de l'alimentació. La carn vermella, en concret, és una gran font de vitamina B12, vital per al funcionament correcte de pràcticament tots els sistemes del nostre cos. La carn vermella també conté nivells elevats d'altres vitamines del grup B. També és una font natural molt rica en creatina, que, a més de contribuir a la recuperació muscular, és una font d'energia vital per al cervell. I per acabar, destacaria que, entre moltes altres qualitats, la carn vermella té una alta concentració de CLA (àcid linoleic conjugat), un àcid gras molt beneficiós per a l'organisme. Què és el CLA i quin efecte té sobre el nostre organisme? La vedella proporciona un àcid gras anomenat àcid linoleic conjugat (en anglès, CLA). Curiosament, durant l'última dècada s'ha observat que el CLA pot ser efectiu en la reducció de la incidència del càncer, però encara cal acabar de demostrar el seu efecte en humans. El CLA també ha estat investigat per la seva capacitat de modificar la composició corporal, per la qual cosa podria jugar un paper clau en dietes de reducció de pes. De fet, el CLA es pot comprar com a suplement alimentari en qualsevol botiga de nutrició. El consum de carn, en especial de carn vermella, ha adquirit certa mala fama, ja que s'ha relacionat amb l'aparició de diverses malalties. L'Organització Mundial de la Salut (OMS), a partir de diversos estudis, recomana un consum limitat d'aquest tipus de producte. Què hi ha de veritat en això? Som molt conscients de la preocupació social que hi ha al voltant del consum de carn, però creiem que darrere de molts d'aquests estudis s'amaga un interès comercial. Es fan sobre grups de control molt heterogenis, que no són prou amplis, per la qual cosa és pràcticament impossible controlar durant el període necessari la dieta duta a terme per tots els seus individus. També cal tenir en compte qui finança cada estudi. Normalment, són empreses que no volen que aquest estudi els perjudiqui. Això ja ho vam veure en el passat, per exemple, amb el consum de greix. Durant els anys seixanta se'l va demonitzar, i ara resulta que no només és tan dolent, sinó que, a més, aporta beneficis. Fins i tot així, hi ha diversos punts en què coincidim amb aquests estudis. El primer és la desaprovació total dels productes carnis ultraprocessats. Aquests aliments estan plens d'ingredients no recomanables per al consum humà. També hi compartim la preocupació social per les pràctiques agrícoles irresponsables, sobretot amb la ramaderia de concentració. Una barreta energètica Cherky proporciona la mateixa energia a un esportista que una barreta energètica tradicional? És una opció més sana? No tot el que té forma de barreta és saludable; hi ha barretes amb més sucre que un dònut. Estem fent els primers estudis nutricionals i el fet cert és que superen les nostres expectatives. Una barreta de 35 grams en proporciona 9 de proteïna, 1,4 de greix i 8,8 d'hidrats, i 97 kcal. Oferim una barreta amb unes propietats nutricionals millors que les de la majoria de productes presents en el mercat, amb la gran diferència que està feta a base de carn, fruita i verdura, per la qual cosa s'assimila molt millor que una barreta tradicional. El vostre producte s'adreça únicament al món de l'esport? Ni molt menys! Som una empresa que elabora productes carnis i que es pren molt seriosament l'alimentació dels seus clients. Això dona com a resultat uns productes gustosos i molt nutritius alhora. A més de les barretes, tenim una línia d'embotit en format snack, amb un catàleg de gustos més divertit i molt superior nutricionalment a un embotit tradicional. Com a anècdota, podria comentar que moltes mares ens demanen els nostres embotits perquè els seus fills els portin a l'escola. Com elaboreu els gustos dels vostres productes? La idea és treballar amb ingredients que combinin i potenciïn el gust natural de la carn sense saturar el paladar, i d'aquesta manera aconseguir un gust elegant. Ens agrada pensar que fem receptes de restaurant en miniatura. Porc ibèric amb poma i mostassa, o amb cítrics i albercoc; vedella amb all negre i cafè, o amb remolatxa i nabius són alguns dels nostres gustos. No podia ser de cap altra forma: si els productes no son bons, no es venen, per molt sans que siguin. Quines són les noves línies de producte que esteu desenvolupant? A més de les barretes i dels sticks d'embotit de porc ibèric i vedella, el 2019 traurem una gamma amb gall dindi i tenim programat el desenvolupament de dues noves gammes de producte. Desenvoluparem el catàleg de snacks carnis més potent d'Europa. Com ha estat el vostre procés de desenvolupament empresarial? Llarg, però també molt emocionant. El 2016 vam començar a comercialitzar aliments del tipus jerky a Espanya. Es tracta d'un dels snacks més consumits al món, i nosaltres vam ser pioners aquí. Aquest mateix any vam començar a plantejar-nos la idea de desenvolupar la barreta, cosa que va desembocar en un acord de col·laboració molt estret i molt més ampli del que esperàvem amb el Centre Tecnològic Alimentari CTIC-CITA (que hem costejat amb fons propis). La Rioja té una indústria càrnia tradicional molt potent, i això ens ha proporcionat oportunitats com la de tenir unes instal·lacions pròpies en què començar a elaborar els productes que hem desenvolupat. Per què el benestar animal és tan important per a la vostra empresa? Per a nosaltres és un aspecte bàsic. Som conscients de la responsabilitat que tenim, com a empresa alimentària, en la salut dels nostres clients, però també de l'impacte que generem en el medi ambient. Com que el nostre objectiu és oferir el millor producte possible, treballem amb carn de la màxima qualitat. En el cas de la vedella, la cria en extensiu o en granja de concentració suposa una diferència brutal, molt similar a la que hi ha entre un porc ibèric d'enceball criat a la devesa i un porc engreixat a base de pinso. Quines accions dueu a terme perquè els animals que feu servir per a l'elaboració dels vostres productes tinguin una millor qualitat de vida? Estem involucrats en un clúster d'empreses de La Rioja format per l'Asociación de Ganaderos de las 7 Villas, l'escorxador de Logronyo i el CTIC-CITA per estudiar com millora la qualitat gustativa i nutricional de la carn. El que intentem fer és estudiar la diferència entre una alimentació amb pinso tradicional, pinso orgànic i pastura. D'altra banda, l'escorxador reduirà l'estrès de l'animal abans de sacrificar-lo mitjançant la millora de les seves instal·lacions i nosaltres desenvoluparem, juntament amb el CTIC-CITA, dos productes innovadors que posin de manifest el valor aquesta carn. També estem certificant els nostres productes amb una línia BIO, que garanteix una cria més responsable. Quins efectes té el benestar animal sobre el producte final? Estem parlant de carn infinitament més gustosa, amb una aportació nutricional que es veu reflectida en el perfil gras dels nostres productes amb uns alts percentatges de greixos monoinsaturats i poliinsaturats, més saludables per a l'ésser humà. A més, és molt important el retorn que una pràctica ramadera responsable té en el medi ambient. Els animals, en pasturar i moure's pel terreny, promouen la salut i la regeneració del sòl. Quins són els vostres objectius a mitjà termini com a empresa? Penseu en l'expansió internacional? El nostre objectiu és convertir-nos en una empresa de referència en el sector dels snacks carnis en particular i de l'alimentació saludable en general. A mitjà termini, el nostre objectiu és estar presents en lineals de gran distribució. Com que són lleugers i sense problemes de conservació, els nostres productes els podem vendre a través del web a tot Europa, cosa que fem des del principi. Més endavant, Anglaterra, Itàlia, França i Alemanya són els principals mercats a què accedirem. Quin consell donaríeu a un jove que vulgui posar en marxa una empresa relacionada amb el món de l'alimentació? Com en totes les empreses, l'equip és el més important. Segons el meu parer, una persona sola pot tenir i desenvolupar una idea, però per aconseguir dur-la a una escala industrial i construir-hi una empresa al voltant cal estar acompanyat de persones que aportin el necessari per tirar aquest projecte endavant. Especialment en alimentació, sector en el qual portar un producte innovador al mercat és molt costós. En aquest aspecte, podem dir que l'equip de socis fundadors hem tingut sort.

CORPORATIU