30 Gener, 2020

Repte 13: Acompanyar els inconformistes en la recta final cap a Tòquio 2020

Cada vegada falta menys per a la gran cita paralímpica i CaixaBank, com a patrocinador oficial de l’equip paralímpic espanyol, continua donant suport als #InconformistesdelEsport mitjançant el pla ADOP i el programa 20 per als 20. Amb el repte d’aquest mes, “acompanyar els inconformistes de l’esport en la recta final”, CaixaBank vol donar a conèixer quins són els últims passos fins a Tòquio 2020: proves, classificacions i també el paper del programa de beques ADOP, tant per als qui ja tenen plaça com per als qui estan molt a prop d’aconseguir-la.Molt més que una beca “Abans dels Jocs de Pequín 2008, els esportistes paralímpics no teníem beques ni accés als centres d’alt rendiment perquè no se’ns considerava esportistes d’alt nivell. En realitat ho érem perquè entrenàvem com els altres, però no se’ns reconeixia com a tals”; així explica Teresa Perales, una de les atletes paralímpiques més veteranes i més llorejades (26 medalles paralímpiques en natació des de Sydney 2000 fins a Rio 2016), com era fins fa poc ser esportista paralímpic. Com ella, la resta d’inconformistes de l’esport afronten el repte de ser esportista d’elit amb una complexitat afegida: la manca de recursos per a la seva disciplina. No obstant això, la situació s’ha anat capgirant els últims anys, gràcies en gran mesura al Pla de Suport a l’Esport Objectiu Paralímpic (ADOP), que va néixer per proporcionar als esportistes paralímpics espanyols les millors condicions de preparació i èxit en la competició i que inclou ajudes econòmiques i mèdiques, entre molts altres beneficis.Un premi a l’excel·lència esportiva Només els millors poden optar a aquestes beques. Els resultats que hagin obtingut en els últims JJPP i en els mundials i europeus dels últims 3 anys els faran mereixedors de l’ajuda. Una ajuda que també reben esportistes de suport (guies) i entrenadors, figures clau per al desenvolupament de moltes de les disciplines. CaixaBank, un company d’equip més El pla ADOP no seria igual sense el suport dels patrocinadors, per això el paper d’entitats com CaixaBank és decisiu perquè l’esport i els esportistes paralímpics puguin continuar avançant fins a aconseguir les mateixes condicions de què disposen la resta de disciplines esportives no adaptades. L’entitat ha apostat fort per aquest compromís amb l’esport paralímpic i, més enllà del suport en forma de beques, ha desenvolupat la campanya Inconformistes de l’esport i el programa 20 per als 20, amb què vol informar, mostrar i donar a conèixer el món paralímpic, perquè la visibilitat és un dels passos més importants per assolir reconeixement.Classificats per il·lusionar El procés de classificació és clau perquè l’esport paralímpic sigui cada vegada més competitiu i just. Agrupar els atletes en classes esportives i rang de discapacitat fa que l’obtenció de places sigui al més objectiva possible actualment. Com és el procés de classificació? Els esportistes han d’aportar informes mèdics molt complets i passar una valoració específica del seu esport per part dels membres de la taula de classificació. També se’ls valora tècnicament i se’ls observa en la competició. El procés de classificació és específic per a cada disciplina paralímpica i té en compte, en alguns casos, no tan sols les proves i competicions, sinó l’equilibri entre les places disponibles i els rangs de discapacitat. L’objectiu és clar: minimitzar la influència de la discapacitat de l’esportista en el resultat de la competició (saber-ne més).- En el programa paralímpic hi ha 22 esports i Espanya ja ha classificat atletes en tots menys 3: golbol, rugbi en cadira de rodes i voleibol assegut. - La modalitat amb més classificats és el bàsquet en cadira de rodes (24) i, per primera vegada des de Barcelona 92, Espanya durà equip masculí i femení per mèrits propis. - La natació és l’esport en què hi ha més categories (14) i les places s’han de repartir rigorosament segons l’estil i la discapacitat.

CORPORATIU
29 Gener, 2020

El creixement imparable del comerç electrònic

Vam començar a poc a poc. Al principi eren sobretot bitllets de tren i d'avió que compràvem a través de pàgines web d'empreses que coneixíem de tota la vida. Després ja ens vam animar a comprar aparells electrònics, llibres i música. Fins i tot ens vam atrevir amb la roba. Avui, comprem en línia tota mena de béns i de serveis. El comerç electrònic o e-commerce és una tendència imparable. I així ho indiquen les últimes dades que hi ha disponibles. La Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) indica que la facturació del comerç electrònic a Espanya presenta un creixement interanual de dues xifres. En concret, entre el primer trimestre de 2019 i el mateix període de l'any anterior, les vendes a través d'aquest canal havien crescut una mica més del 22% en valor. Les nostres compres en línia ja sumen 10.969 milions en un any, quan tot just fa cinc anys amb prou feines arribaven als 3.578 milions. Aquesta evolució també es nota en el nombre de transaccions fetes a través d'e-commerce: si durant el primer trimestre de 2014 encara no arribaven als 60 milions, en el mateix període del 2019 ja superaven els 200 milions. El comerç electrònic ha fet molt més que enlairar-se a Espanya, atès que ja ha esdevingut una realitat que forma part de la nostra vida quotidiana.El comerç electrònic és una realitat habitual per als internautes. Així ho indica l'Estudio Anual de e-Commerce realitzat per IAB Spain: set de cada deu enquestats asseguren que ja compren en línia. Les principals raons que porten els espanyols a fer les seves compres a través d'aquest canal són: la comoditat (97%), les ofertes i la varietat de productes que hi troben (95%), el preu (93%) i la confiança (71%). Sens dubte, poder anar de compres des de qualsevol lloc i en qualsevol moment és el motiu principal pel qual cada cop tenim més en compte les botigues en línia. De fet, en el cas de les empreses que tenen tant punt de venda en línia com físic, la comoditat i l'estalvi de temps són les raons principals que ens mouen a visitar el seu e-commerce en comptes de baixar al carrer. I què comprem en línia? Segons la CNMC, les branques d'activitat que concentren un volum de vendes més gran tenen a veure amb els viatges i el turisme. Així, doncs, les agències de viatges (15%), el transport aeri (9,1%), juntament amb els hotels i els allotjaments (4,6%), es troben entre les que més facturen. Només la moda (5,9%) s'hi ha fet un lloc.El comerç electrònic és una gran basa que cada dia fan servir més empreses. És una manera assequible de provar nous negocis si es compara amb el comerç tradicional a través de punt de venda físic. També obre la porta a escalar uns altres negocis ja existents de manera ràpida i senzilla. La seva basa principal és la seva rendibilitat, ja que, per norma general, permet augmentar vendes sense necessitat de fer-hi inversions estratosfèriques. Això sí, triomfar en el comerç electrònic no és tan fàcil com muntar una pàgina web i esperar a veure'n els resultats. En el cas dels negocis que decideixin incorporar-lo a la seva activitat, és imprescindible incloure l'e-commerce dins la seva pròpia estratègia. Aquest nou canal de venda ha de formar part del seu procés de transformació digital, a més d'estar alineat amb els seus objectius. Si es tracta d'un negoci nou el canal de venda del qual serà exclusivament en línia, l'objectiu és semblant. De fet, es tracta d'una nova empresa i, com a tal, requereix el desenvolupament de la idea inicial, l'elaboració d'un pla de negoci i la consecució dels recursos necessaris per posar-la en marxa.El comerç electrònic té certes peculiaritats que cal tenir en compte. Aquests són alguns consells bàsics que t'ajudaran a l'hora de posar-lo en marxa i de treure’n el màxim profit: - Planifica abans de vendre: abans de posar en marxa un e-commerce cal prendre moltes decisions. Estableixo la meva pròpia botiga en línia o m'incorporo a un marketplace? Quina competència tinc? A quin tipus de mercat m'enfronto? Quin serà el meu model de negoci? Quina legislació m'afecta? Aquestes són només algunes de les preguntes que has de respondre abans de començar a vendre. Traçar una estratègia de negoci en línia amb objectius a curt, mitjà i llarg termini és imprescindible per triomfar. - Identifica el teu comprador tipus: investigar sobre les característiques del client del teu negoci de venda en línia t'ajudarà a augmentar les vendes i també la recurrència de les compres. Un cop les tinguis identificades, és molt útil crear un client tipus, donar-li un nom i descriure aspectes sobre el seu estil de vida, les seves necessitats, el seu comportament i les seves motivacions. Tot això t'ajudarà a tenir-ho en compte durant cada etapa de desenvolupament del negoci. - Fes un pla de màrqueting en línia: donar a conèixer el teu negoci va molt més enllà de posar anuncis en una xarxa social o matxucar el SEO on page. Cada acció que facis ha de tenir un sentit i perseguir tot un seguit d'objectius que hauràs d'haver establert prèviament en el teu pla de màrqueting en línia. Mesurar els resultats és imprescindible per saber si el que estàs fent funciona. - La logística és essencial: com lliuraràs els teus productes al client és un factor clau d'èxit en qualsevol comerç electrònic. Has de definir quins canals faràs servir, amb quins proveïdors treballaràs i quin nivell de servei oferiràs. I no t'oblidis de la logística inversa: les devolucions de productes poden suposar un cost molt elevat per a qualsevol e-commerce, raó per la qual convé que estableixis una política d'acord amb la legislació i amb els teus objectius. - Atenció al client: la reputació en línia del teu negoci és una cosa que has de cuidar amb molta cura. Per això convé que estableixis els canals adequats per resoldre qualsevol incidència, i també unes línies d'actuació clares perquè els encarregats d'aquest apartat sàpiguen com han d'actuar en cada moment. Un dels avantatges del comerç electrònic és que et permet conèixer al mil·límetre els hàbits de cada client, la qual cosa t'ajudarà a anticipar-te a qualsevol problema i, fins i tot, a fer ofertes personalitzades que contribueixin a multiplicar les vendes. Comprar per Internet ja és un hàbit per a molts espanyols. Per aquesta raó, el comerç electrònic és una gran oportunitat tant per als negocis que vulguin augmentar les seves vendes com per als emprenedors que vulguin provar una idea genial.

INNOVACIÓ
20 Gener, 2020

L’‘smartphone’ del futur seràs tu

Tot va començar amb un aparell que ens permetia parlar amb qualsevol persona en qualsevol lloc. Els telèfons mòbils, populars a partir dels anys 90, van multiplicar la nostra capacitat de comunicació. A poc a poc, aquests terminals van anar augmentant les seves funcions fins a convertir-se en 'smartphones'. Gràcies a la seva connexió a internet, vam passar a tenir el món sencer al palmell de la mà. Compres, operacions bancàries, consultes, entreteniment… els smartphones estan tan integrats en el nostre dia a dia que, a aquestes alçades, prescindir-ne ens resultaria complicat. L’‘smartphone’ és l'exemple perfecte de com, de mica en mica, la tecnologia s'ha anat apropant cada cop més al cos per augmentar les nostres capacitats. Ens hem convertit en éssers hiperconnectats gràcies a aquests dispositius que duem sempre al damunt i a les seves aplicacions. Avui som capaços d'esbrinar, en qüestió de segons, quina cançó sona o quan arribarà el pròxim autobús, coses impensables no fa gaire temps. Tanmateix, la capacitat que té la tecnologia per ampliar les nostres habilitats no es quedarà en un dispositiu amb un munt d'apps instal·lades. La idea és que l’‘smartphone’ del futur estigui tan integrat amb nosaltres que ni tan sols l'hàgim de sostenir a la mà. De fet, la idea és que l’‘smartphone’ del futur siguem nosaltres mateixos.Encara ens queda un bon tros per arribar a aquest punt. Tanmateix, la tecnologia ja es va apropant cada cop més al nostre cos. Començant per l''smartphone', al qual ja han començat a sortir perifèrics que ens posem. Aquest és el cas dels 'wearables' o tecnologia portable. Quan sentim aquest terme, normalment pensem en els rellotges intel·ligents o en les polseres capaces de monitorar la nostra activitat i enviar les dades a l''smartphone'. Tanmateix, el concepte de 'wearable' arriba cada dia a una cota nova. Això s'aprecia fàcilment al CES de Las Vegas, la fira tecnològica més important del món, on aquests dispositius guanyen més protagonisme any rere any. Al CES 2020 s'ha presentat un 'wearable' que promet ajudar-nos a entrenar el cervell per dormir millor. Es tracta d'una diadema amb elèctrodes capaç de mesurar l'activitat cerebral mitjançant tecnologia d'encefalograma. Per fer-ho, només cal utilitzar-la 20 minuts tres dies a la setmana, a qualsevol hora del dia. Una aplicació rep la informació i cerca com millorar les ones cerebrals relacionades amb el son. A partir d'aquí, l''smartphone' proposa una sèrie d'exercicis personalitzats per activar aquestes mateixes ones de manera natural i millorar la qualitat del son. Res a veure amb el mètode clàssic de comptar ovelles. També s'han presentat auriculars que ens permeten mantenir converses en diversos idiomes perquè ells solets s'encarreguen d'escoltar i traduir en temps real. I ja es preparen 'wearables' capaços d'aconseguir que una persona de 70 anys tingui una memòria similar a la d'un jove de 20. Més enllà d'un ús personal, 'smartphones' i 'wearables' tenen la capacitat de transformar fins i tot el nostre paper a la societat. Així, ja s'utilitzen les dades que recull el mòbil mentre conduïm per alertar altres conductors sobre la presència d'embussos. És un primer pas cap al que serà la propera ciutat connectada, en què vianants, ciclistes, vehicles i fins i tot infraestructures intercanviaran dades per optimitzar la mobilitat. Això vol dir que ens convertirem en nodes d'informació gràcies als nostres 'smartphones' i 'wearables', i ho farem sense adonar-nos-en.L'objectiu que persegueixen tots aquests avenços tecnològics és el d'aconseguir millorar les nostres vides. Una missió que compliran millor com més a prop els tinguem: a més integració, més transparent ens resultarà fer-los servir. De fet, tot apunta que, en el futur, s'esborraran cada vegada més les barreres que separen la tecnologia del cos humà perquè ambdós s'acabin fonent. Aquesta tendència es pot observar fàcilment en l'evolució dels dispositius que s'utilitzen per mesurar i analitzar les constants biològiques, i com s'apropen cada vegada més a nosaltres. Passarem de vestir-los a integrar-los directament a la pell. El desenvolupament de dispositius com les polseres d'activitat o els pulsòmetres ha donat pas al de la roba intel·ligent, capaç de monitorar la freqüència cardíaca, la respiració, els passos o la intensitat de l'activitat. Un paper que assumiran aviat els tatuatges electrònics: ja s'han desenvolupat dispositius amb tintes biosensibles que canvien de color en funció del nostre nivell de glucosa, sodi o pH.El següent pas en aquest sentit consisteix a traspassar la barrera de la pell perquè la tecnologia passi a formar part del nostre organisme. Ja no necessitarem ulleres especials i pantalles per veure la realitat augmentada o un 'smartphone' per obrir el cotxe. Aquesta és la filosofia darrere del 'biohacking', un moviment que aposta per integrar dispositius al cos humà per potenciar-ne les capacitats físiques i mentals. Ja tenim alguns exemples del que es pot aconseguir: l'implant d'un microxip a la retina va aconseguir retornar la vista a tres persones cegues fa una dècada. A més, un artista britànic és capaç de sentir els colors gràcies a una antena que porta connectada al cervell, i el seu país ja l'ha reconegut legalment com a cíborg. De cara al futur, el 'biohacking' ja cerca com aconseguir que hi hagi humans capaços de veure-hi en la foscor o d'emmagatzemar quantitats d'informació inimaginables gràcies a l'ús de xips, sensors i antenes. Tanmateix, el camí perquè tots ens convertim en superhumans gràcies a la tecnologia encara haurà de superar algunes etapes importants, com les relacionades amb l'ètica i la regulació que afecten el 'biohacking'. Fins que arribi aquest dia, els dispositius que ens faciliten la vida es van aproximant a poc a poc a nosaltres per augmentar les nostres capacitats. Qui sap? Potser les trucades del futur no seran telefòniques, sinó telepàtiques, simplement perquè ens haurem convertit en el nostre propi telèfon.

INNOVACIÓ
17 Gener, 2020

Què és la computació quàntica?

És probable que hagi vist la notícia que hi ha grans empreses tecnològiques, com IBM, Microsoft o Google, que estan treballant discretament en una cosa anomenada computació quàntica, un de tants conceptes que prometen canviar el futur. També és probable que no hagi passat del titular de la notícia, perquè no creu que això de moment l'afecti. Però, sap en què consisteix la computació quàntica? A principis del segle XX, l'estudi de certs fenòmens físics que encara no s'entenien del tot va donar lloc a una nova teoria física, la mecànica quàntica, una teoria que explica el funcionament del món microscòpic, és a dir, les molècules, els àtoms i els electrons. Gràcies a la mecànica quàntica, s'ha aconseguit entendre aquests fenòmens inexplicats i veure que la realitat subatòmica funciona de manera totalment contraintuïtiva i que en el món microscòpic passen coses que no tenen lloc en el món macroscòpic. Entre les propietats quàntiques descobertes hi ha la superposició quàntica (és a dir, que una partícula es pot trobar en diferents estats alhora), l'entrellaçament quàntic (dues partícules separades poden estar correlacionades) i el teletransport quàntic (l'ús de l'entrellaçament quàntic per enviar informació d'un lloc a un altre sense necessitat de viatjar a través d'aquest). Doncs bé, la computació quàntica vindria a ser l'aplicació d'aquestes propietats del món microscòpic a la informàtica. En la informàtica clàssica, la unitat d'informació és el bit, que només té dos estats possibles: 0 i 1. Si s'ajunten n bits, es poden representar números i operar-hi, però amb certes limitacions: només es poden representar fins a 2^n estats diferents. I si es volen canviar x bits, estem obligats a fer almenys x operacions sobre ells, ja que no es poden canviar per art de màgia sense tocar-los. En canvi, el que permeten la superposició i l'entrellaçament és reduir aquestes limitacions: amb la superposició podrem emmagatzemar molts més que només 2^n estats amb n bits quàntics (anomenats qubits) i amb l'entrellaçament es mantenen fixes certes relacions entre qubits, de manera que les operacions en un qubit afecten forçosament la resta. Dit d'una altra manera: un qubit no val només 0 o 1, com un bit normal, sinó que pot ser, per exemple, un 0 en un 80% i un 1 en un 20%. Què implica això? Com que un qubit és capaç de processar molta més informació que un bit, la velocitat de processament s'incrementa exponencialment respecte a la informàtica clàssica i, per tant, tasques per a les quals un ordinador clàssic trigaria anys, amb la computació quàntica es poden resoldre en qüestió de segons. Una altra característica és que en un processador quàntic no calen monitors, discos durs ni cap mena de maquinari tal com el coneixem avui dia: tot té lloc en una unitat de processament absolutament aïllada, per la qual cosa els ordinadors quàntics són les eines perfectes per treballar amb informació xifrada.CaixaBank ha fet les primeres proves reals amb un ordinador quàntic per estudiar aplicacions d'aquesta tecnologia a l'activitat financera, concretament en les àrees d'anàlisi de risc. Els projectes s'han dut a terme amb el Framework Opensource Qiskit d'IBM, una infraestructura que inclou un simulador i un ordinador quàntic de 16 qubits. L'objectiu d'aquesta fase ha estat validar la capacitat de la computació quàntica per millorar processos. Actualment, en el sector financer hi ha tasques que requereixen grans recursos computacionals i que, amb l'aplicació de la computació quàntica, es podran fer de forma molt més ràpida. Exactament el que CaixaBank ha volgut provar amb els projectes desenvolupats.

INNOVACIÓ