ECONOMIA

Begudes, moda o bellesa, on inverteixen els famosos?

Temps de Lectura: 5 minuts

Begudes, moda o bellesa, on inverteixen els famosos?
Avatar

CaixaBank

04 Desembre, 2023


Actors, músics, esportistes… molts no només viuen dels ingressos de la seva activitat principal, sinó que també s’aventuren a llançar les seves pròpies marques. Quins sectors trien?

Begudes alcohòliques: Clooney, The Rock o Ryan Reynolds

Casamigos és una marca de tequila i mescal fundada per un grup de socis, entre els quals hi ha George Clooney. El 2013 va llançar la seva marca de tequila premium, que quatre anys més tard passava a formar part de la llista de begudes de Diageo per 930 milions d’euros.

Un altre actor que ha decidit emprendre en aquest sector és Dwayne Johnson, conegut com The Rock, que el 2020 va llançar Teremana, la seva pròpia marca de tequila.

A aquesta parella se’ls uneix el canadenc Ryan Reynolds. El 2018 va comprar part d’una marca de ginebra, Aviation American Gin, i es va implicar en la comunicació a través de la seva empresa de publicitat, Maximum Effort Marketing.

El desembarcament en la companyia de Reynolds va suposar un creixement de les vendes del 100% el 2019, cosa que equival al 40% del creixement del segment de ginebra superpremium, segons recull Forbes. El 2020, Reynolds va arribar a un acord amb Diageo per vendre part de la companyia de begudes per 570 milions d’euros.

En un sector tan competitiu com el de les begudes alcohòliques, també és probable que hi hagi algun fracàs. El 2009, Justin Timberlake va llançar la seva marca de tequila, Sauza 901, però no va aconseguir la repercussió ni les vendes esperades. El 2014 va arribar a un acord amb una de les empreses de producció i distribució de licors més importants, Beam, per rellançar la seva marca.

Cosmètica: Rihanna, Kim Kardashian o Jennifer Lopez

Els famosos han descobert que aquest és un sector a l’alça i han decidit emprendre-hi. Rihanna n’és un exemple. Per crear la seva marca de cosmètica, Fenty, la cantant va comptar amb el suport del grup LVMH, a través de la seva acceleradora Kendo, gràcies a un acord subscrit el 2016 per 9,3 milions d’euros.

El 2018, un any després d’irrompre en el mercat, Fenty va facturar més de 930 milions d’euros. Gràcies a inversions com aquesta, Rihanna, propietària del 50% de la marca, té un patrimoni net de més de 1.300 milions d’euros i el 2023 figurava en el vintè lloc de les dones més riques fetes a si mateixes dels Estats Units.

La influencer Kim Kardashian també participa en el món de la cosmètica de la mà de diverses marques. Abans de la pandèmia, va llançar la seva línia KKW i en va vendre una participació a la marca internacional Coty per 920 milions de dòlars. Ara ha anunciat que vol recomprar la seva marca i comercialitzar-la sota el paraigua de la seva nova firma SKKN by Kim.

Jennifer Lopez, actriu i cantant, va llançar el 2021 la seva marca de cosmètics JLo Beauty. Aquests productes se sumen a les fragàncies que ja té al mercat, com Glow by JLo (2002), Still (2003), Live by Jennifer Lopez (2005) o Love at First Glow by JLo (2006).

Rare Beauty és el nom de la marca de cosmètics de l’actriu i cantant Selena Gomez. La plataforma TikTok ha impulsat la popularitat d’aquesta marca, que va començar a comercialitzar els seus productes el 2020. Segons Cosmopolitan, el primer any Rare Beauty va obtenir uns beneficis de 54,93 milions d’euros, dels quals l’1% estan destinats a la fundació Rare Impact Fund, també obra de l’artista, que té com a objectiu assegurar l’accés a la salut mental de persones sense recursos.

Moda: Victoria Beckham, Beyoncé o Sarah Jessica Parker

Des del 2008, Victoria Beckham compta amb una marca amb el seu nom. Segons informen els mitjans, des de la seva creació, els Beckham han hagut de costejar la companyia amb 26 milions d’euros, però aquest exercici ha donat beneficis per primera vegada.

Beyoncé també ha buscat el seu forat en el món de la moda. Ivy Park, batejada així en honor de la seva filla gran, Ivy Blue, ofereix roba esportiva. Va començar el seu camí el 2016, amb la cantant i el propietari de la cadena de roba Top Shop, Philip Green, al capdavant, però el 2018 Beyoncé va adquirir la totalitat de la companyia.

Els mitjans informen que els beneficis de Ivy Park del 2022, malgrat les seves col·laboracions amb Adidas, no van assolir les previsions. S’estimava que aquest acord amb la marca esportiva generaria unes vendes per valor de més de 296 milions d’euros, però els ingressos es van quedar en 36 milions d’euros, ja que «aproximadament la meitat de la producció no es va vendre». Com a conseqüència d’aquests resultats, l’acord amb Adidas s’ha rescindit.

La sèrie Sexe a Nova York va catapultar Sarah Jessica Parker a la fama, en un paper en què tenia una relació molt especial amb les sabates del dissenyador espanyol Manolo Blahnik. Potser per això, l’actriu ha llançat una marca de calçat, amb una primera botiga que ocupa el local on Blahnik mateix tenia el seu taller a Manhattan. SJP Collection va iniciar la seva trajectòria el 2014 i el 2023 ha passat a dir-se SJP a seques. Sarah Jessica Parker s’ocupa personalment dels dissenys de les sabates, a més de treballar atenent els seus clients a la botiga de Nova York.

L’estrella de futbol Cristiano Ronaldo no se n’ha volgut quedar al marge. El 2013 va presentar a la passarel·la Cibeles la seva marca de roba interior CR7 Underwear, que es va començar a comercialitzar l’any següent. Aquest famós, igual que Sarah Jessica Parker, es posa al servei de la seva pròpia marca. En aquesta ocasió, s’ofereix com a model per presentar les col·leccions.

Esports: Natalie Portman, Serena Williams o Tony Hawk

Angel City Football Club és un club de futbol femení de la ciutat de Los Angeles, als Estats Units. La seva particularitat és que es va fundar el 2020 de la mà de l’actriu Natalie Portman, la tennista Serena Williams o les antigues internacionals Mia Hamm i Abby Wambach, que destaquen com a membres del seu accionariat.

Altres actrius destacades, com Eva Longoria, Uzo Aduba, Jennifer Garner i Jessica Chastain, també hi figuren com a propietàries. El seu debut a l’NWSL la temporada 2022 és l’argument de la sèrie Angel City d’HBO Max. El valor del club va assolir els 165 milions d’euros, quan el valor mitjà dels clubs de la seva lliga no arriba als 60 milions d’euros.

Una altra marca relacionada amb l’esport amb un famós al darrere és Birdhouse, inspirada en el sobrenom de l’skater més popular de la història, The Bird (l’ocell), Tony Hawk. Es tracta d’una companyia de venda de material per a patinadors especialitzada en planxes i rodaments. És una de les més grans del món i va ser fundada per Hawk el 1992.

I d’una planxa passem a una altra, la de surf. En aquest cas, parlem d’una altra llegenda de l’esport, Al Merrick, que el 1982 va llançar la seva pròpia marca de planxes de surf, Channel Islands. Amb una trajectòria de més de 40 anys, aquesta empresa ha liderat l’avantguarda en l’elaboració del seu producte i és una referència en el sector.

En el ciclisme també hi ha exemples de campions que ara tenen la seva pròpia marca de productes esportius. Alberto Contador i Ivan Basso han creat AURUM, una companyia de bicicletes d’alta gamma basada en l’experiència d’aquests dos ciclistes, que junts atresoren una desena de victòries en grans cites. La firma va començar a operar el 2020.

Accepto les condicions d'ús.